Introductie door de voorzitter

Rotsplanten, of, zoals we dat eens noemden: dwergen op de rug van reuzen.

Als leden van de NRV hebben we heel veel belangstelling voor deze kleine planten die gewoonlijk onder barre omstandigheden moeten zien te overleven.

Die belangstelling gaat verschillende kanten uit. Sommige leden slepen tonnen stenen hun tuin in en bouwen daarvan de prachtigste rotstuinen. Uiteraard wordt zo’n tuin tot de rand gevuld met rotsplanten. Voor de beginner gaat er een compleet andere wereld open als je zo’n ervaren rotstuinbouwer in zijn/haar tuin bezig ziet. Met drilboor en beitel worden gaten in de stenen gemaakt en tot je verbazing blijken in die kleine gaten echt rotsplanten te willen groeien!!

Maar wat dacht u van degenen die al hun vrije tijd steken in het kweken van de meest aparte rotsplanten? Speciale kasjes, voorzien van ventilatoren en speciale watergeefsystemen worden ontworpen om de meest zeldzame en moeilijke soorten te kunnen kweken. Op de grote show die gewoonlijk in april in de Botanische Tuinen te Utrecht gehouden wordt, zijn veel van deze planten te bewonderen.

En dan zijn er nog de mensen die de planten in de natuur gaan opzoeken en op de gevoelige plaat vastleggen. Gelukkig zijn de rotstuinbouwers, de rotsplantenkwekers en de rotsplantenzoekers allemaal heel sociaal. Zo worden er in het winterseizoen vier lezingendagen gehouden waarop de teelt van rotsplanten maar ook de natuurlijke groeigebieden van deze planten door deskundige leden worden toegelicht.

Om de kneepjes van het vak te leren wordt in het winterseizoen altijd een activiteitendag georganiseerd waarop deskundigen vertellen en laten zien hoe je moet stekken, welke potgrond je kunt gebruiken, hoe je zaad kunt oogsten of hoe je foto’s van planten moet maken.